In augustus kregen we het goede nieuws, az Vesalius behaalde het NIAZ-kwaliteitslabel met een gemiddelde score van 97,9 procent. In de normensets medicatiebeheer, operatieve zorg, reiniging en sterilisatie en voorbereid zijn op crisissituaties behaalde het ziekenhuis zelfs de maximumscore. Ook de kwaliteitsdimensies cliëntgerichte zorgverlening en efficiëntie kregen een score van honderd procent.
Een prestatie om trots op te zijn, een erkenning die betekent dat kwaliteitsvolle zorg er niet bij toeval komt, maar een logisch gevolg is van goed ingerichte processen en van de expertise, gedrevenheid, discipline en professionaliteit van alle medewerkers. We vroegen enkele collega’s hoe zij dit traject hebben ervaren.
"Het behalen van de accreditatie is een mooie opsteker voor ons ziekenhuis en voor de mensen die er werken"
"Het was niet altijd rozengeur en maneschijn, maar iedereen was erg behulpzaam en steunde elkaar, dat hielp enorm. Het enthousiasme van de zorgmedewerkers had een positieve invloed op de patiënten die sterk werden betrokken bij de audit. Ik denk dat we de volgende keer nog meer gaan bereiken. Op dit moment zijn we al bezig met verbeteren, aanpassen en bijleren. We hebben nu nog 3 jaar de tijd om de nieuwe normen te implementeren in het ziekenhuis".
"De samenwerking die er is tussen de verschillende diensten is groot"
"In eerste instantie leek het vooral een last. Gaandeweg werd het nut van de hele accreditatie duidelijk en heeft al het geleverde werk een mooie basis opgeleverd. We hebben van de auditor die ons rampenplan beoordeelde alleen maar complimenten gekregen, dat motiveert enorm. De samenwerking die er is tussen de verschillende diensten is groot. Ik ben me meer bewust geworden van het feit dat intercollegiale samenwerking belangrijk en mogelijk is".
"Het was een zeer intensief traject dat mij een enorme boost heeft gegeven. De verbetercultuur die hieruit voortvloeide houdt stand, we houden veel beter de vinger aan de pols en onze dagelijkse werking is erop vooruit gegaan. Het behalen van de accreditatie is een mooie opsteker voor ons ziekenhuis en voor de mensen die er werken. Ikzelf ben enorm fier op mijn team en hun geleverde inzet".
"Voor mij was dit een heel positieve ervaring. Dit bewijst aan de buitenwereld hoe belangrijk het voor ons is om kwaliteitsvolle zorg aan te bieden. Het samenhorigheidsgevoel onder de collega’s was groot. We hebben de inspanningen, teamspirit en samenwerking over de verschillende diensten heen nodig om de volgende stap in dit traject te kunnen zetten en opnieuw te slagen".
"De collegialiteit die ontstaat als er aan een gezamenlijk doel gewerkt wordt is enorm!"
"Het was een zeer intensieve periode met een zeer grote werkdruk. Er werden heel wat extra uren gewerkt, ook tijdens de weekends. De sfeer op die momenten was heel aangenaam, de collegialiteit die ontstaat als er aan een gezamenlijk doel gewerkt wordt is enorm. De ontlading en tevredenheid met het resultaat was een fijn gevoel. Door dit traject werden we verplicht een aantal dingen aan te pakken die beter moesten, de organisatie is er zeker op vooruit gegaan".
"Ik heb het gevoel dat ik tijdens het jaar voorafgaand aan de accreditatie meer heb geleerd dan tijdens mijn hele professionele carrière. Er heerste in die periode een immense drive, verbondenheid en creativiteit om het samen zo goed mogelijk te doen. Het NIAZ-kwaliteitslabel gaf ons de nodige positieve uitstraling in stad en streek en zorgde voor fierheid bij de medewerkers. We kunnen ons mannetje staan!"
Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.