AZ Vesalius logo

Wegenwerken

Vanaf 31 augustus starten er wegenwerken in Tongeren. Vertrek op tijd als je een afspraak hebt op onze campus daar.

COVID-19

Ook in 2021 bleef het coronavirus erg aanwezig. We bleven COVID-patiënten opvangen en met de best mogelijke zorgen omringen.

Daarom organiseerden we in het begin van het jaar een stoomcursus COVID-behandeling op intensieve zorgen. Vijf artsen van ons ziekenhuis volgden als eersten het trainingsprogramma van de European Society of Intensive Care Medecine (ESICM).

De deelnemers hadden geen ervaring op intensieve zorgen. Ze wilden zich bijscholen voor het geval dat nodig was. In maart volgde eenzelfde sessie met een twintigtal verpleegkundigen. Gedreven mensen met één gezamenlijk doel: zo snel mogelijk het virus onder controle krijgen.

Kandidaten moesten thuis eerst online hun basiskennis over intensieve zorgen testen. Daarna volgde een face-to-face-training en op het einde van de opleiding werden de VR-brillen gebruikt die door Europa gratis werden verdeeld in de deelnemende ziekenhuizen.

"Voor collega’s die nog niet op intensieve hebben gewerkt, is zo’n VR-ervaring wel goed. Het geeft een heel ander gevoel dan gewoon een casus bespreken aan de hand van een videofragment. Je krijgt echt het gevoel dat je midden in de actie staat”, zegt dr. Ilse Van Cotthem, diensthoofd intensieve zorgen.

Bijzondere momenten

Een mooi moment was toen patiënte Marie-Jeanne na een opname van 230 dagen naar huis mocht. Een emotionele gebeurtenis voor haar, haar familie en de afdelingen waar ze verbleef.

In november volgde een bijzondere oproep van een COVID-patiënt op onze afdeling intensieve zorgen. Valentin weigerde een vaccin en had daar enorm spijt van. Hij vroeg een podium om mensen te kunnen waarschuwen.

"Mensen moeten goed nadenken. Vaccinatie, een mondmasker dragen, en alles wat daar rond hangt. (...) Mensen moeten beter opletten en meer respect hebben voor het ziekenhuispersoneel," zei hij in het VRT-journaal.

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.