AZ Vesalius logo

Coronavirus COVID-19: informatie voor patiënten en bezoekers

Wij nemen de nodige maatregelen om ook nu kwaliteitsvolle en veilige zorg te garanderen voor elke patiënt. Daarom is onze bezoekregeling aangepast en vragen wij u enkele richtlijnen strikt op te volgen.

Communiceren met je arts via een app

Op vraag van cardioloog Sebastiaan Deckx werd de Vesalius Info app uitgebreid met een digitaal dagboek hartfalen. De app vervangt het vroegere papieren dagboek en maakt tussentijdse opvolging en bijsturing in het medicatieschema mogelijk.

De app verkleint de afstand die er kan zijn tussen arts en patiënt, ze hebben veel vaker contact met elkaar. En weten dat je ook thuis wordt opgevolgd stelt gerust.

“We zijn altijd op zoek naar manieren om onze patiëntenzorg efficiënter te maken”, zegt Sebastiaan Deckx, cardioloog. “Het digitaal dagboek hartfalen is daar een mooi voorbeeld van.”

“In dat onderdeel van de app vult de patiënt elke dag zijn gewicht, hartslag en bloeddruk in. Die gegevens worden dan doorgestuurd naar het ziekenhuis. Zo kan ik op afstand zien of er een aanpassing in medicatie nodig is. De patiënt op zijn beurt krijgt instructies over de medicatie die hij die dag moet innemen.”

De meeste medicijnen voor mensen met hartfalen zijn vaste dosissen, maar de hoeveelheid vochtafdrijvers die je moet slikken kan van dag tot dag verschillen. Dat zorgt soms voor verwarring.

“Met het papieren dagboek moesten patiënten zelf berekenen hoeveel medicatie ze moesten innemen, dat liep wel eens mis,” zegt dokter Deckx. “Met dit systeem kunnen we via de app ingrijpen tussen de raadplegingen in.”

Wanneer de cijfers niet helemaal oké zijn geeft de app ook de melding dat patiënten contact met het ziekenhuis kunnen opnemen als ze klachten ervaren.

En het team van dokter Deckx belt patiënten ook zelf op om extra info te geven als ze via de app zien dat bijsturing nodig is.

Robert Roeben is 79 jaar en is één van de eerste acht patiënten die met het digitale dagboek werken. “Het is poepsimpel”, zegt hij. “Ik hoef maar gewoon te lezen wat er op mijn scherm staat en mijn gegevens in te vullen. En als ik opmerkingen heb kan ik daarmee altijd terecht bij mijn dokter.”

De komende maanden wil de dienst cardiologie het gebruik van de app nog verder uitbreiden. “Het zijn vooral oudere patiënten die variabele medicatieschema’s nodig hebben. En niet elke 75+’er kan zo goed met een smartphone werken als Robert,” zegt dokter Deckx.

“Daarom willen we ook samenwerken met thuisverpleegkundigen zodat zij de parameters van hun patiënten kunnen ingeven tijdens hun dagelijkse bezoek.”

In een volgende stap wil het team ervoor zorgen dat de gegevens via de weegschaal en de bloeddrukmeter automatisch via Bluetooth doorgestuurd worden. “Dan is het voor de patiënt zelf écht gemakkelijk.”

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.